This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

Kolano biegacza - opis

„Kolano biegacza” jest potocznym określeniem dolegliwości bólowych przedniego przedziału kolana, które stosunkowo często występują u osób aktywnych fizycznie, szczególnie u biegaczy długodystansowych.  Choć sama nazwa wskazuje na dyscyplinę sportową w której najczęściej pojawia się wspomniana patologia, dolegliwości tego typu równie często dotykają kolarzy, skoczków, narciarzy, oraz piłkarzy. W przypadku dyscyplin wytrzymałościowych ból najczęściej związany jest ze zmianami przeciążeniowymi, powstającymi poprzez sumowanie mikrourazów. Ból i dyskomfort zwykle pojawia się niespodziewanie bez konkretnego urazu. Nasilenie dolegliwości najczęściej ma miejsce podczas wysiłku.

Ból przedniego przedziału kolana może wynikać z różnorodnych patologii. Bieg charakteryzuje się dużą aktywnością zgięciową kolana, co powoduje przypieranie rzepki do kości udowej. Dochodzi wtedy do tzw. ciasnoty przedniej, oraz podrażnienia i degeneracji struktur znajdujących się w okolicy rzepki.  Termin „kolano biegacza” jednak odnosi się głównie do podrażnienia błony maziowej stawu kolanowego. Błona maziowa jest wewnętrzną warstwą torebki stawowej wytwarzającą maź stawową - niezbędną do odżywienia oraz ruchu powierzchni chrzęstnych, stawowych. W przypadku podrażnienia lub zaklinowania części błony w okolicach rzepki dochodzi do powstania stanu zapalnego i wysięku w stawie. Wielokrotne drażnienie błony może doprowadzić do jej przerostu, oraz zwiększenia aktywności wydzielniczej. W powyższych przypadkach dochodzi do obniżenia wartości mazi stawowej, a tym samym gorszego odżywienia chrząstki. Co więcej, nadmierna ilość płynu w stawie może ograniczać jego ruchomość.

Wiele publikacji opisujących problematykę „kolana biegacza” włącza w ten zespół również różne patologie stawu rzepkowo-udowego. Najczęściej opisywaną jest chondromalacja (rozmiękczania) chrząstki stawowej. W tym przypadku poza rozlanym bólem okolicy rzepki pacjenci opisują krepitacje (trzeszczenia), klikanie oraz wrażenie blokowania w stawie. Wyżej wspomniane dolegliwości mogą pojawiać się zarówno podczas aktywności fizycznej jak i siedzenia ze zgiętymi kolanami. W przypadku młodych, aktywnych fizycznie kobiet (12-17 lat) dolegliwości przedniej strony stawu kolanowego mogą być związane również z tzw. z ang.”Young Girls Knee Syndrome” (bóle wzrostowe). Przyczyna bólu nie jest tu do końca jasna. Bierze się tu pod uwagę wiotkość rzepki, zaburzenia jej ustawienia, a także zmiany hormonalne związane z okresem dojrzewania.

Niektórzy autorzy opisujący problematykę „kolana biegacza” często zwracają także uwagę na tzw. ITBS (iliotibial band syndrome, zespół tarcia pasma biodrowo-piszczelowego). Jest to zespół dochodzi do nadmiernego tarcia, kompresji pasma łącznotkankowego na poziomie nadkłykcia bocznego kości udowej. W tym przypadku jednak ból lokalizuje się bardziej po stronie bocznej kolana.

Loading Flash movie...