This is the company logo Skip to Navigation |  Skip to Content

Rehabilitacja
Powikłania

OBJAWY

Zmiany degeneracyjne w ścięgnie Achillesa najczęściej objawiają się bólem. W początkowej fazie ból pojawia się podczas intensywnego wysiłku i znika po jego zaprzestaniu. W późniejszych fazach ból towarzyszy pacjentowi coraz częściej, pojawia się podczas rozgrzewki, truchtu, chodzenia czy nawet w spoczynku. Pacjenci zauważają także charakterystyczne trzeszczenie w ścięgnie oraz zgrubienia na jego przebiegu. Ścięgno często bolesne jest także przy dotyku. Dodatkowo pacjenci często dostrzegają jego sztywność szczególnie po dłuższym unieruchomieniu np. po dłuższym siedzeniu lub śnie. W przypadku długotrwałych dolegliwości może dojść do osłabienia siły mięśni zginających stopę, co utrudnia wspięcie się na palce lub stanie jednonóż.

Do całkowitego lub częściowego zerwania najczęściej dochodzi nagle podczas aktywności fizycznej. Pacjent słyszy charakterystyczny głośny trzask, często także ma poczucie uderzenia w łydkę. Bezpośrednio po zerwaniu zauważa się niemożność wspięcia na palce a także chodzenia. Następnie pojawia się ból a także zasinienie i obrzęk. Często można wyczuć przerwę na przebiegu ścięgna. W przypadku zerwaniu zauważamy także dodatni test „uścisku łydki”. Test polega naciśnięciu dwóch brzuśców mięśnia brzuchatego łydki. Jeśli zachowana jest ciągłość ścięgna podczas wykonywania testu zauważymy zgięcie podeszwowe w stawie skokowym. W przypadku zerwania mięśnia nie dojdzie do powyższego ruchu stopy.

____________________________________________________________________________________________

Ścięgno Achillesa:
Anatomia